جمعه 31 مرداد 1393برچسب:,

 

. بر طبق محاسبات حدود 65 میلیون سال قبل این خزندگان بناگاه از عرصه زمین محو شدند هنوز علت واقعی این امر روشن نیست.
این مسئله یکی از بزرگترین معماهای بشری است آنچه موضوع را پیچیده می کند آنست که تنها یکنوع دایناسور وجود نداشته بلکه صدها نوع از این جانور بر زمین می زیسته اند.
بعضی از آنها هیولاهایی بودند با حرکات سنگین و برخی دیگر شکارچیانی با سرعت زیاد. دانشمندانی که نمونه های مشخص ازاین جانوران را مطالعه می کنند عقیده دارند که آنها جانورانی کم هوش بوده اند.
اما مطالعات جدید نشان می دهد که آنها از خزندگان امروزی کم هوش تر نبوده اند.
باقیمانده دایناسورها در نقاط مختلف جهان یافت شده اند معهذا تا بحال دانشمندان نفهمیده اند که چرا این حیوانات بنا گاه به کل از عرصه زمین محو شده اند. آنچه بجا مانده توده ای از فرضیه های مختلف است که بعضی از آنها را بنظر می رسانیم :
الف: شکار آنها توسط سرنشینان بشقاب پرنده.
ب: نابودی آنها توسط انسان های غارنشین ( البته می دانیم دایناسورها میلیونها سال قبل از آنکه بشر پا بر روی زمین بگذارد نابود شده بودند پس نباید گناه را گردن بشر انداخت.)
ج: نبودن جا بر روی کشتی نوح (خدایش یه کشتی مگه چقدر جا داره)
د: جدا شدن کره ماه از زمین در منطقه اقیانوس اطلس و نتایج فاجعه آمیز آن ( اگر این واقعه براستی اتقاق افتاده باشد که ستاره شناسان درباره آن تردید دارند میلیونها سال قبل از ظهور هر گونه موجود زنده بر زمین واقع شده است)

ه: خودکشی دسته جمعی این حیوانات در یک زمان بنا به فرضیه یکی از دانشمندان دایناسورها دچار افسردگی روحی شدند و از سر یکنواختی به هلاکت خود مبادرت کردند.(حتما توی کنکور قبول نشده بودن) 

 

جمعه 31 مرداد 1393برچسب:,

 

اخیرا دانشمندان توانسته اند تخم های زیادی را بیابند که حتی درون برخی از آنها نوزاد دایناسور وجود دارد. گروهی از تخم های آلوزوروس که در پرتغال پیدا شده است سرنخ هایی از نحوه ی به دنیا آمدن آنها به ما می دهد. پوسته ی تخم ها حاوی منافذ ریزی بوده که بسیار شبیه به منافذ موجود در پوسته ی تخم کروکودیل های امروزی بوده است. هوا از این منافذ وارد تخم می شود و جنین می تواند از آن تنفس کند. دانشمندان بر اساس این یافته ها عقیده دارند که دایناسور ماده ی متعلق به این گونه تخم های خود را بر روی تپه ای از خاشاک می گذاشته و یا اینکه آنها را دفن می کرده است. همانند کاری که کروکودیل های امروزی انجام می دهند

 

جمعه 31 مرداد 1393برچسب:,

دانشمندان مدارکی یافته اند که نشان می دهد برخی از دایناسورها حیواناتی اجتماعی بوده اند. به این معنی که آنها در کنار هم به صورت گروهی زندگی می کردند. این ایده را فسیل هایی که در پاتوگونیا یافت شده است تایید می کند. در این منطقه فسیل 6 دایناسور گوشتخوار بزرگ که در یک محل ازدحام کرده بودند یافت شده است.دانشمندان گمان می کنند که این دایناسورهای 12 متری با دندان های تیز شمشیرمانند به صورت گروهی شکار می کردند. آنها به این ترتیب می توانستند گیاهخوارانی را که حداقل دوبرابر آن ها اندازه داشتند را شکار کنند.

دانشمندان برخی از دایناسورها را اجتماعی می دانند به این دلیل که استخوان های به جای مانده از آنها نشان می دهد که آنها قادر به تولید صداهای بلند بوده اند. به عنوان مثال در جمجمه ی لامبئوسوروس مجاری تولید صدا وجود داشته است. به عقیده ی دانشمندان آنها از این طریق با یکدیگر ارتباط برقرار می کردند.

 

جمعه 31 مرداد 1393برچسب:,

اخیرا دانشمندان توانسته اند تخم های زیادی را بیابند که حتی درون برخی از آنها نوزاد دایناسور وجود دارد. گروهی از تخم های آلوزوروس که در پرتغال پیدا شده است سرنخ هایی از نحوه ی به دنیا آمدن آنها به ما می دهد. پوسته ی تخم ها حاوی منافذ ریزی بوده که بسیار شبیه به منافذ موجود در پوسته ی تخم کروکودیل های امروزی بوده است. هوا از این منافذ وارد تخم می شود و جنین می تواند از آن تنفس کند. دانشمندان بر اساس این یافته ها عقیده دارند که دایناسور ماده ی متعلق به این گونه تخم های خود را بر روی تپه ای از خاشاک می گذاشته و یا اینکه آنها را دفن می کرده است. همانند کاری که کروکودیل های امروزی انجام می دهند.

یکی از بهترین مناطق برای یافتن فسیل دایناسور مغولستان است. در سال 1993 دانشمندان متوجه شدند که این منطقه همچنین بهترین منطقه برای یافتن تخم هایی است که هنوز حاوی نوزاد دایناسور هستند می باشد. اولین تخم دایناسور گوشتخوار در این منطقه کشف شد. این تخم حاوی جنین بود. و متعلق به یک تروپود به نام اویرپتورید بود که شباهت زیادی به شتر مرغ دارد. قدمت تخو 70 تا 80 میلیون سال محاسبه شد. جالب اینکه در این آشیانه جمجمه ی دو ولاسی رپتور کوچک نیز پیدا شد. آیا ولاسی رپتورها برای خوردن تخم ها به آنجا آمده بودند؟ یا اینکه اویرپتورید مادر انها را برای تغذیه ی نوزادانش به آنجا آورده بود؟ دانشمندان مطمئن نیستند. برخی حتی حدس می زنند که ولاسی رپتور ماده احتمالا درون آشیانه ی اویرپتورید تخم گذاری کرده است. اگر اویرپتورید متوجه ی این مطلب نشود آنها را همانند نوزادان خودش بزرگ می کند